-
Allmänt
Dessa Allmänna kundvillkor gäller mellan konsumenten (”Du”) och
ICA-butiken (”Butik”) vid försäljning av produkter genom Butikens
e-handelsbutik (”Nätbutiken”). Genom att kryssa i avsedd ruta i
Nätbutiken godkänner Du innehållet i dessa villkor samt intygar
riktigheten i de uppgifter som lämnas.
För att handla i Nätbutiken måste Du vara myndig och ha rätt att
ingå avtal.
ICA Sverige AB (”ICA”) tillhandahåller tjänster till Butiken för
hantering av Nätbutiken.
Du kan handla i Nätbutiken på följande sätt:
-
Som inloggad stammis – Du som har svenskt personnummer och är
medlem i ICAs lojalitetsprogram Stammis på ICA.
-
Som inloggad kund med förenklat användarkonto – Du som saknar
svenskt personnummer och vill kunna e-handla och har registrerat
uppgifter i nätbutiken.
-
Orderbekräftelse, ändring och avbokning av order
-
2.1 Orderbekräftelse
När Butiken har mottagit Din order skickas en orderbekräftelse per
e-post till Dig.
-
2.2 Ändring och avbokning av order
Som kund kan Du på egen hand i Nätbutiken ändra, göra tillägg samt
avboka Din order framtill den stopptid som anges på
orderbekräftelsen. Glöm inte att checka ut Din order när du är
klar med ändringen/tillägget. I annat fall kommer Dina ändringar
inte att sparas och levereras. Om Du inte checkar ut Din ändrade
order kommer Din ursprungliga order istället att levereras.
Avbokning av order kan ske framtill den stopptid som anges i
nätbutiken och på Din orderbekräftelse.
-
Varor
-
3.1 Produktinformation
Viss produktinformation kring enskild vara presenteras i
Nätbutiken i anslutning till köpet av varan. För fullständig
produktinformation samt tillverkningsdag och/eller bäst före-datum
hänvisas till varans förpackning.
-
3.2 Ersättningsvara
De varor som finns exponerade i Nätbutiken vid
beställningstillfället lagerhålls. Lagersaldot kan ändras från
beställningstillfället till dess att ordern plockas. Om en
beställd vara inte finns i lager när ordern plockas kommer, i den
mån det är möjligt, en lämplig ersättningsvara istället plockas.
I samband med leverans har du möjlighet att tacka nej till de
ersättningsvaror som kan finnas i din leverans. I samband med
leverans har du möjlighet att tacka nej till de ersättningsvaror
som kan finnas i din leverans.
-
3.3 Stora beställningar
Om Du gör en större beställning av en eller flera varor
rekommenderas Du att först ta kontakt med oss för att säkerställa
att varan/-orna kan levereras i önskad kvantitet. Kontaktuppgifter
hittar Du i Nätbutiken.
-
3.4 Åldersgräns för vissa varor
Vid köp av apoteksvaror, tobak, alkoholhaltiga varor samt andra
varor med åldersgräns för köp kommer Butiken att kräva
legitimation vid upphämtning i butik och vid hemleverans.
-
Priser
Priset för de varor som beställts är det pris som gäller när Du
slutför ditt köp i kassan, med reservation för eventuella tryckfel
eller andra felaktigheter i Nätbutikens erbjudande. Alla priser
anges inklusive moms. Eventuell pant läggs till på priset när varan
betalas.
Vissa varor kan säljas till ett fast pris per styck men variera
något i vikt. Vikten på den levererade varan ska vara i nivå med den
angivna snittvikten men kan i undantagsfall variera med +/- 15%.
-
4.1 Varor med viktpris
Alla varor i nätbutiken beställs per styck. För varor där priset
baseras på dess vikt (”viktvara”), anges viktvarans pris per
viktenhet. Exakt pris fastställs när ordern har plockats och
viktvaran vägts, varvid priset korrigeras utifrån den faktiska
vikten.
För att ta höjd för eventuell prisjustering orsakad av skillnaden
mellan beräknad vikt och plockad vikt, reserveras ett tillägg om
10% av varukorgens sammanlagda värde.
-
4.2 Ersättningsvaror
Om en beställd vara är ersatt med en lämplig ersättningsvara
betalar Du det priset som ersättningsvaran har, ej ursprunglig
vara. Du kommer endast betala för de ersättningsvaror Du tackar ja
till i samband med leverans.
För att ta höjd för eventuell prisjustering orsakad av skillnaden
mellan ursprunglig vara var och levererad ersättningsvara,
reserveras ett tillägg om 5% av varukorgens sammanlagda värde.
-
4.3 Kassar
Butiken kan ta betalt för de kassar som maten packas i. Kostnaden
för kassar anges i sådant fall i Nätbutiken.
-
4.4 Pris för upphämtning och hemleverans
Pris för upphämtning och hemleveranser anges i Nätbutiken.
-
4.5 Stammispoäng
När Du handlar som inloggad stammis får Du stammispoäng och stammispriser oavsett betalningsmetod.
-
Betalning
Betalning kan enbart göras med kontokortbetalning. Minsta betal- och orderbelopp är 100 kr.
-
5.1 Kortbetalning
Betalning med kort kan göras genom något av de korttyper som anges i Nätbutiken. Det går endast att betala med betalkort utfärdade inom EU. Dessa kortbetalningar hanteras av PayEx Sverige AB under varumärket Swedbank Pay.
Vid betalning med kort reserveras orderbeloppet i samband med att ordern läggs. Själva kortdebiteringen sker efter att din order är levererad. Du är skyldig att säkerställa att det finns pengar på det kort som Du har valt att betala med vid tillfället för reservering och betalning. Kan angivet kort inte debiteras på leveransdagen har Butiken rätt att makulera ordern eller kräva betalning i efterhand.
Vid avbokning av Din order släpps det reserverade beloppet. Det kan i vissa fall dröja upp till 7 bankdagar innan beloppet är tillgängligt på Ditt konto.
-
Leverans
Butiken kan erbjuda leverans genom upphämtning i Butik och/eller
genom hemleverans. De leveransmöjligheter och villkor som gäller
anges i Nätbutiken.
Dina varor anses levererade då Du, eller behörig person som Du har
angivit i ordern, tagit emot varorna vid hemleverans (inkl avlämning
i låst kylrum) eller hämtat dem i Butik.
För att säkerställa att Dina varor hämtas eller tas emot av Dig
eller annan behörig person har transportören rätt att begära
uppvisande av legitimation och/eller orderbekräftelse. Transportören
har rätt att neka utlämning av varorna om sådan handling inte kan
uppvisas. Vid betalning via faktura sker alltid sådan
identifikationskontroll. Om annan person tar emot Dina varor behöver
denne visa både sin egen och Din identifikation. Efter önskemål och
godkännande av Dig kan varor i vissa fall komma att lämnas utanför
Din dörr.
-
6.1 Upphämtning i butik
Vid upphämtning i Butik ska detta ske inom det leveransintervall
som Du har valt. Detaljerad information om upphämtningsplats anges
i Nätbutiken.
-
6.2 Hemleverans
Hemleverans sker inom det valda leveransintervallet till den
adress Du angett, eller till annan leveransadress som Du har
angivit när order genomfördes. Du ansvarar för transportörens
framkomlighet till leveransadressen (i fordon och till fots).
Beroende på väglag och trafik kan tidpunkten för hemleverans komma
att behöva justeras. Vid eventuell avvikelse från valt
leveransintervall kontaktas Du på angivet telefonnummer.
Du är ansvarig för att hålla registrerad information uppdaterad
(telefonnummer, e-postadress och eventuell annan obligatorisk
information).
-
6.3 Ej mottagen eller uthämtad vara
Om upphämtning eller mottagande av varor inte kan ske inom valt
tidsintervall är Du skyldig att ta kontakt med oss.
Kontaktuppgifter finns i Nätbutiken eller på orderbekräftelsen.
Om Du inte kan hämta Dina varor inom valt tidsintervall har
Butiken rätt att debitera hela orderns värde. Butiken kan efter
överenskommelse förvara ej uthämtade varor under en skälig tid, i
mån av utrymme och varornas hållbarhet. Butiken har rätt att
debitera Dig för eventuella extrakostnader detta innebär till en
summa av maximalt 500 kr, t ex tillkommande transportkostnader
eller behov av varuutbyte.
Om Du inte kan ta emot en hemleverans, och vi inte kommit överens
om att varorna lämnas utanför Din dörr, återsänds ordern. Butiken
har då har rätt att debitera hela orderns värde.
-
Reklamation, retur och ångerrätt
-
7.1 Reklamation och retur
Om det enligt bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932) är
fel på en vara så har Du rätt att reklamera den inom tre år på
grund av felet. Reklamation ska ske snarast efter att felet
upptäcktes. Sällanköpsvaror med synlig skada behöver även styrkas
med foto.
Om en vara är felaktig kommer Du att krediteras motsvarande varans
värde alternativt få felet avhjälpt eller få varan omlevererad om
det inte innebär en oskälig kostnad för Butiken.
Vid betalning med kort kommer kreditering vid fel på någon vara
att ske till samma kort som uppgavs vid order.
Kontaktuppgifter finns i Nätbutiken och på orderbekräftelsen.
-
7.2 Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS
2005:59) har du rätt att ångra Ditt köp inom 14 dagar från
leverans av varan (”Ångerfristen”). Sådan ångerrätt gäller dock
inte för exempelvis livsmedel, tidningar eller tidskrifter.
Du som vill utöva Din ångerrätt ska skicka ett klart och tydligt
meddelande om Ditt beslut om att ångra Ditt köp. Kontaktuppgifter
finns i Nätbutiken och på orderbekräftelsen. Ange ditt namn,
adress och annan relevant information, t ex. ordernummer,
fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du önskar kan Du
använda den ångerblankett som Konsumentverket tagit fram och som
Du hittar här. För att Du ska hinna utöva Din ångerrätt i tid
räcker det med att Du sänder Ditt meddelande innan Ångerfristen
gått ut.
-
7.3 Verkan av utövad ångerrätt
Vid utövande av ångerrätt ska Du på egen bekostnad returnera varan
utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den
dag då Du meddelat om beslut att utöva ångerrätten.
Sällanköpsvaror som mottagits med hemleverans kan endast
returneras med postombud. Retur med återkommande ICA-leverans
eller till butik som inte är postombud är därmed inte möjligt i
dessa fall.
Vid utövande av ångerrätt betalar Butiken tillbaka värdet av varor
som omfattas av ångerrätten inklusive leveranskostnader eller
proportionerlig andel därav. Butiken förbehåller sig rätten att
göra värdeminskningsavdrag i det fall Du har använt varan och
detta har påverkat varans art, egenskap och funktion.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast
inom 14 dagar från och med den dag då Butiken tagit emot
returnerade varor.
Butiken kommer vid återbetalning att använda samma kontokort som
har använts vid betalning, utan kostnad för Dig.
-
Personuppgifter
Både ICA och Butiken behandlar Dina personuppgifter i samband med
köpet. Läs mer om behandlingen av Dina personuppgifter på
www.ica.se/dataskydd. Beroende på val av betalning kan även Swedbank Pay
komma att behandla Dina personuppgifter enligt sina villkor.
-
Övrigt
-
9.1 Kontakt
ICAs kundtjänst når du på telefon 033-47 47 94, e-post
handlaonline@ica.se eller postadress Lagercrantz plats 3, 504 31
Borås. Adress, telefonnummer och e-post till Butiken finner Du i
Nätbutiken.
-
9.2 Oförutsedda händelser
Vid försenad eller utebliven leverans, som inte beror på Dig, kan
Butiken enligt Konsumentköplagen (SFS 1990:932) under vissa
omständigheter befrias från att fullgöra leveransen.
-
9.3 Tvist
Om Du och Butiken inte kommer överens kan Du anmäla ärendet till
Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm,
www.arn.se som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och
näringsidkare. Butiken medverkar i tvistlösningsförandet och
följer ARN:s rekommendationer.